Neem contact met ons op

Flexibel werken, samenwerken en productiviteit in het nieuwe normaal

Tijdens ‘Agile Working, Collaboration and Productivity as the New Normal Evolves’, ons meest recente live evenement dat online plaatsvond, onderzochten we samen met Microsoft en Intel de betekenis van het nieuwe normaal en zakendoen in een wereld na corona.

Tijdens ons event creëerden we een poll op Microsoft Teams en vroegen we aanwezigen hoe ze dachten over de terugkeer naar kantoor. Uit de poll bleek dat 60 procent het erg fijn vond om thuis te werken. Slechts 27 procent miste het kantoor of had het gevoel dat de muren op hem of haar afkwamen. Opmerkelijk genoeg maakte slechts 13 procent zich druk over de terugkeer naar kantoor.

Overleven, herstellen en groeien

Jason Cort, Director of Product Planning and Marketing bij Sharp Europe, trapte af met een presentatie over hoe Sharp zijn aanbod aanpast met het oog op het nieuwe normaal. Cort besprak de ervaringen van Sharp-klanten en de drie stappen waar elk bedrijf op dit moment mee te maken heeft: overleven, herstellen en groeien.

De presentatie draaide om twee hoofdthema’s: welke lessen bedrijven trekken uit de crisis en hoe ze die lessen gebruiken om een nieuwe leidraad te creëren, en hoe de businessstrategie van Sharp verandert om te voldoen aan de eisen van het flexibel werken en het nieuwe normaal.

“De ontwikkeling van flexibel werken heeft een impact gehad op de business van Sharp”, zo vertelde Cort. “Een belangrijke vraag die we onszelf als bedrijf moeten stellen is: wat betekent dit voor onze eigen strategie?”

“Vóór de coronacrisis bouwden we ons strategie rondom de pijlers data, remote monitoring and management, en technology-as-a-service en beveiliging. Op basis van deze pijlers creëerden we oplossingen gestoeld op de begrippen mensen, processen en technologie, voor printen, samenwerken, thuiswerken en zelfs IT.”

 “We hebben weinig aan deze strategie hoeven veranderen. Maar de trends die de strategie aandrijven zijn in een stroomversnelling geraakt, en dus moet Sharp daarin meegaan. Onze oplossingen veranderen mee om te voldoen aan de eisen van het nieuwe normaal. Ze ondersteunen flexibel werken en bieden het juiste niveau van ondersteuning en inzicht om bedrijven te helpen overleven, herstellen en groeien.”

Microsoft en het nieuwe normaal

Michel Bouman, Microsoft Territory Channel Manager bij Modern Work (Team Meetings, Calling & Devices), gaf een presentatie over hoe technologie mensen kan helpen meer te bereiken in plaats van meer te werken.

Hij legde uit dat nu teams zich hebben aangepast aan een nieuwe realiteit, veel van hen zich afvragen wanneer ze zich weer moeten aanpassen. Dit is onvermijdelijk; onderzoek van Microsoft toont aan dat werk waarschijnlijk een combinatie wordt van face-to-face-samenwerking en samenwerking op afstand.

De Microsoft-cloud kan hierin het verschil maken. De productiviteitscloud voorziet in twee zaken: persoonlijke productiviteit en organisatorische productiviteit. Microsoft bouwt ervaringen die individuen willen gebruiken omdat die ervaringen ze helpen meer te bereiken. Persoonlijke productiviteit draait om het verbeteren van de individuele performance; organisatorische productiviteit draait om het creëren van groei voor de organisatie, en het verbeteren van de algehele efficiëntie.

Flexibel werken en de gemengde kantoorruimte

Werkplekpsycholoog Dr. Nigel Oseland deelde een presentatie over de thema’s ‘Hoe we denken over de terugkeer naar kantoor’ en ‘Hoe de kantoorinrichting de terugkeer kan ondersteunen’.

Oseland benadrukte dat “we ervoor moeten zorgen dat mensen het maximale uit zichzelf halen en zich niet geïsoleerd voelen. Technologie helpt daarbij, omdat we anderen kunnen zien, met ze kunnen spreken en met ze verbonden blijven. Zelfs als we fysiek geïsoleerd zijn.”

“We zien steeds meer dat mensen thuiswerken als ze zich ergens op moeten concentreren, en dat ze het kantoor gebruiken voor interactie, samenwerking en sociale ontmoetingen. Dit leidt tot een vermindering van het aantal bureaus en een toename van het aantal samenwerkingsruimten. Daarom moeten we overwegen een werkplek te creëren die gezond en veilig is voor onze collega’s.”

Na de presentaties vond een levendige paneldiscussie plaats. Naast Cort, Bouman en Oseland namen ook Mark Frost, Visual Retail Segment Marketing Manager bij Intel, en Mehryn Corrigan, Associate Director of Strategic Alliances, van Sharp hieraan deel. Zij gaven antwoord op vragen van de aanwezigen over thema’s als ‘Hoe bedrijven motivatie kunnen bevorderen en vermoeidheid rondom video-vergaderen kunnen verminderen’ en ‘Het efficiënt indelen van je werkdag’. Het publiek was ook geïnteresseerd in de mening van het panel over het gebruik van virtual en augmented reality op de werkplek en de toepassing van IoT om de inrichting van het nieuwe normaal te versnellen.

Contact

Jesse Tolboom
Marketing & Communications

Bericht delen