Neem contact met ons op

Hoe de digitale transformatie de kantooromgeving verandert

Onlangs heeft Sharp Birgit Jackson aangesteld als commercieel directeur van Sharp Visual Solutions. In deze blog geeft Birgit haar visie op de manier waarop bedrijven als gevolg van de digitale transformatie veranderen.

Hoewel de digitale transformatie al jaren geleden in gang werd gezet door de komst van email, zien we de laatste tijd pas echt hoe zij de manier waarop bedrijven werken verandert. Werknemers verwachten dat ze de technologie uit het dagelijks leven, zoals smartphones en laptops ook op hun werk kunnen gebruiken. Hierdoor zijn het IT-beleid en de IT-infrastructuur van veel organisaties in de afgelopen jaren enorm complex geworden.  

De snelle toename van digitale toepassingen in het bedrijfsleven is voor een groot deel te verklaren door de groei van het aantal ‘millennials’ op de arbeidsmarkt. Millennials zijn tussen 1980 en 2000 geboren en opgegroeid met internet en mobiele devices. Steeds meer bedrijven voelen de noodzaak mee te bewegen met deze groep door de kantoortechnologie aan te passen. Organisaties die dat niet doen, lopen het risico dat werknemers het bedrijf verlaten en zullen vroeg of laat de concurrentie niet meer kunnen bijhouden.

Bedrijven moeten er ook rekening mee houden dat wanneer ze hun werknemers niet faciliteren met nieuwe technologie, de kans groot is dat de werknemers zelf op zoek gaan naar bruikbare en gebruiksvriendelijke applicaties of systemen. Hierdoor verliest de organisatie de controle over de veiligheid van de systemen met als gevolg dat gevoelige data op straat terecht komen te liggen. Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), voelen bedrijven meer en meer de druk om het IT-beleid goed in te richten en waar nodig aan te passen.   

Samenwerking
Bedrijven moeten rekening houden met de invloed die de digitalisering heeft op de samenwerking in organisaties. Door het gebruik van telefoons, tablets en virtuele omgevingen zijn werknemers vandaag de dag veel sneller afgeleid. Bijvoorbeeld bij een videovergadering waarbij de aanwezigen zich op een andere locatie of misschien wel in een ander land bevinden. Dat maakt het nog moeilijker om aanwezigen er echt bij te betrekken. Dan is het aan de organisatie om middelen  in te zetten waarmee de aanwezigen toch een goed gesprek met elkaar kunnen voeren.

Voorbeelden van degelijke middelen die Sharp biedt om de interactie en samenwerking in vergaderingen te verbeteren zijn onder meer videoconferentie systemen en interactieve displays zoals die uit Sharps Big Pad-lijn. De oplossingen zijn zo ontwikkeld dat ze interactie tijdens de vergadering bevorderen, waardoor aanwezigen zich meer betrokken voelen. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten is het uitgangspunt van Sharp dan ook altijd dat technologie de interactie moet bevorderen in plaats van het in de weg te staan.

Contact

Ronald Huijbregts
Manager Sales & Marketing Visual Solutions
Ronald.Huijbregts@sharp.eu

Social