Neem contact met ons op

Hoe gaat u om met uw persoonsgegevens?

Steeds vaker is er een kopie van ons paspoort of ander identiteitsbewijs nodig voor bijvoorbeeld de verhuur bij een plaatselijke bouwmarkt, bij het tekenen van een koopakte of bij het inchecken in een hotel. We laten op steeds meer plekken en vaker persoonlijke gegevens achter. Gegevens die, als ze in de verkeerde handen vallen, eenvoudig kunnen worden misbruikt.

Met de gegevens die op identiteitspapieren staan is het mogelijk om een telefoonabonnement af te sluiten, spullen te bestellen of zelfs een lening aan te vragen. In 2015 zijn er 805 meldingen van identiteitsfraude ontvangen. Het grootste gedeelte van de identiteitsfraude vond plaats met een paspoort, namelijk 26%. Ook de identiteitskaart (15%) en het rijbewijs (8%) zijn vaak gebruikte fraudemiddelen.

De toenemende digitalisering heeft invloed op het aantal meldingen. Zo ging in 2015 ruim 16% van de meldingen over fraude met openbare gegevens, persoonlijke gegevens die bijvoorbeeld te vinden zijn op Facebook, Google of LinkedIn.

Wil je voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van jouw persoonlijke gegevens? Enkele praktische tips zijn:

  • Is er een kopie van jouw identiteitsbewijs nodig? Gebruik de KopieID App van de Rijksoverheid. Deze App doorstreept gegevens die niet verwerkt mogen worden, maar zet ook een watermerk in de kopie, het doel en de datum van de kopie. De App is te downloaden via: http://bit.ly/2rH5bLM
  • Vernietig belangrijke papieren, gegevens of oude documenten. Als je een oude computer wegdoet, uitcheckt bij een hotel of je administratie bij het oud paper zet. Zorg er voor dat je belangrijke gegevens vernietigt. Gegevens die in het eerste opzicht nutteloos zijn, bevatten soms toch waardevolle informatie. Vernietig je oude gegevens? Defragmenteer dan je harde schijf, vraag je kopie terug aan de receptie of versnipper documenten met persoonlijke informatie.
  • Controleer afzenders van e-mailberichten. Er wordt regelmatig geprobeerd via phishingmails gegevens te bemachtigen. Deze mails lijken op echt e-mails van bijvoorbeeld een energieleverancier. Vaak wordt er gevraagd een handeling te verrichten waarbij persoonlijke gegevens nodig zijn. Dit soort mails zijn te herkennen aan de spelling, de afzender en het soort gegevens dat zij vragen.

Wil je identiteitsfraude voorkomen? Wees dan bewust van de gegevens die je deelt op internet, met bedrijven, instanties en individuen. Ben je toch slachtoffer geworden van identiteitsfraude? Lees hier wat je moet doen.

Deze blog is samengesteld met informatie van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en de Rijksoverheid.  

Contact

Lennert de Jong
Business Consultant Document Solutions
lennert.dejong@sharp.eu

Social